ÓKORI VIZEKEN - levelező pályázat
Pályázati felhívás
ÓKORI VIZEKEN
Mi történt az egyiptomi hajótöröttel az elvarázsolt szigeten? Kik voltak az Argonauták és milyen küldetéssel hajóztak a tengeren? Milyen cselt vetettek be a görögök a szalamiszi csatában? Hogyan vezetett az actiumi tengeri ütközet a római császárság kialakulásához?
Mindezt megtudhatjátok, ha hajóra szálltok és elindultok a Szépművészeti Múzeum idei levelező pályázatán, amelyen izgalmas feladványok, online kvíz és egy kreatív pályamű elkészítése vár rátok!
Kettős céllal indítja útnak a budapesti Szépművészeti Múzeum Antik Gyűjteménye az idén huszadik alkalommal meghirdetett levelező pályázatát. A hagyományokhoz híven a csapatokban versenyző diákoknak ezúttal is az egész tanéven átívelő izgalmas történeteken és játékos feladványokon keresztül nyílik lehetősége az ókorral kapcsolatos ismereteik elmélyítésére és kreativitásuk fejlesztésére. Újdonság azonban, hogy a verseny egyes fordulóihoz tartozó oktatási segédanyagokat, amelyek az általános és középiskolai történelem tantárgyhoz kapcsolódva az ókori Egyiptom, Görögország, illetve a Római Birodalom világába vezetik be a diákokat, szabadon is hozzáférhetővé tesszük a Szépművészeti Múzeum ókortudományi portálja, a Hyperión felületén. A nagy ókori kultúrákkal kapcsolatos interaktív magyarázó anyagok és játékok nemcsak a versenyen való sikeres szereplést segítik elő, hanem attól függetlenül is felhasználhatók az iskolai tanórák színesítésére, a távoktatás könnyítésére, illetve az érdeklődő diákok önálló munkájához.
Kik nevezhetnek a versenyre?
Általános és középiskolák 5–10. évfolyamos diákjai. Egy csapat létszáma legfeljebb 15 fő
lehet.
Mi a verseny témája?
Az idei verseny témája a hajózás: a pályázók egy-egy kiemelt történet révén, a hozzájuk kapcsolódó ókori ábrázolások és régészeti leletek segítségével ismerhetik meg az antik világ hajózáshoz kötődő mitikus kalandjait és történelmi eseményeit. Az ókori történetekben az adott kultúrák további jellemzői is feltárulnak a versenyzők előtt a technikai vívmányoktól kezdve a társadalmi viszonyokon át a vallás és a mítoszok világáig, illetve az ókori kultúrák egymáshoz való kapcsolatáig.
Milyen feladatokat kell teljesíteni?
- A Hyperión portál felületén közzétett bevezető fordulók szerepe az, hogy felkészítse a résztvevőket a kvízre és a pályamű elkészítésére. Az egyes fordulók témaköreinek megismerésére, illetve az azokkal kapcsolatos rövid feladatok megfejtésére és beküldésére a versenyzőknek fordulónként egy-egy hónap áll rendelkezésére.
Forduló |
1. |
2. |
3. |
4. |
Közzététel napja |
2020. október 1. |
2020. november 13. |
2020. december 11. |
2021. január 22. |
Beküldési határidő |
2020. november 13. |
2020. december 11. |
2021. január 22. |
2021. február 19. |
- Online kvíz: 2021. március 5-én 15.00 órától a résztvevők online kvízt töltenek ki az iskolában, amelynek kérdései a négy bevezető forduló során megszerezhető tudásra épülnek. A kvíz kitöltéséhez bármilyen segédanyag használható, de előnyben lesznek azok, akik már biztos ismeretekkel rendelkeznek az online fordulók témaköreiről.
A kvíz kitöltésére meghatározott idő áll rendelkezésre (a hozzáférési adatokat és a tájékoztatót a belépés módjáról közvetlenül a fordulót megelőzően kapják meg a csapatok). A kvíz napján csapatonként legalább egy stabil internetkapcsolattal rendelkező, böngészésre alkalmas számítógép szükséges, nagyobb létszámú csapat esetén a böngészést több gép rendelkezésre állása segítheti.
3. Pályamű elkészítése: Neaklés kincsesládája
A pályázat végére a csapatoknak egy kincsesládát kell összeállítaniuk, benne egy képzeletbeli hajó rakományával, valamint a hajónapló egy részletével. A csapatok a fordulók során fogják megszerezni a korszakra vonatkozó alapvető ismereteket, amelyek egyúttal a pályamű megtervezésében és elkészítésében is segítséget nyújtanak. A pályaműről az utolsó forduló után részletesebb tudnivalókat küldünk.
A pályamű beküldésének határideje: 2021. április 30.
Hogyan folyik az értékelés?
A pályaműveket korcsoportonként értékeljük. Minden jelentkező csapat egy pályaművet küldhet be.
Az egyes fordulók és az online kvíz helyes kitöltéséért járó pontok száma megegyezik a pályaműre adható maximális pontszámmal. A pályaműveket 2021 áprilisában független zsűri értékeli; az eredményről a résztvevőket májusban értesítjük.
Mit kapnak a győztesek?
A győzteseket a tanév végén egy napra vendégül látjuk a Szépművészeti Múzeumban, ahol egy különleges program során testközelből ismerhetik meg az ókor világát, majd saját maguk is elkészíthetnek egy általuk választott „antik” tárgyat.
Hogyan lehet jelentkezni?
A pályázatra 2020. október 9-ig online űrlap kitöltésével lehet jelentkezni.
Nevezési díj nincs.
Hova lehet kérdésekkel fordulni?
A pályázattal kapcsolatban minden információ elérhető a verseny honlapján. Kérdéseikre szívesen válaszolunk a 06-1/469-7261-es telefonszámon vagy a marathon@szepmuveszeti.hu e-mail címen.
Az előző tanévek pályázatainak részletei megtekinthetők az Éós archívumában.
Budapest, 2020. augusztus 24.
Tóth Noémi
Szépművészeti Múzeum Éós-program pályázati felelős